Konflikt og kontakt – om at forstå og håndtere konflikter er Center for Konfliktløsnings grundbog
Forfattere: Else Hammerich og Kirsten Frydensberg
– under medvirken af Marianne Munis, Bo Ørsnes, Mette Juel Madsen, Bjørn
Nygaard, Susanne Branner Jespersen og den aktuelle undervisergruppe
i Center for Konfliktløsning.
Konflikt og kontakt kom i 2021 i en ny udgave, den fjerde siden 2006
Bogens 11 kapitler er:
- Som vi ser konflikter
- At forstå konflikter
- At møde konflikter
- At gå ind i konfliktens kerne og handle i den
- Kommunikation, kontakt, dialog
- Basal konfliktløsning
- Når parterne selv løser deres konflikter
- Afklarende samtaler med den ene part i en konflikt
- Mægling
- Når konflikten sidder i væggene – konfliktkulturer
- Samfundsskabte konflikter
Du kan købe bogen online hos forlaget Hovedland
Konflikt og kontakt bruges som grundbog, kilde eller inspiration på en lang række uddannelser og kurser
Herunder nogle eksempler:
Undervisningsministeriets Plads til forskellighed
Social- og Sundhedsskolen Skive-Thisted-Viborg
VIA University College Randers
Finderup Efterskole. Uddannelse til professionsbachelor som pædagog
3. udgave 2013
Forlaget skriver:
Konflikt og kontakt er en praktisk håndbog skrevet til alle dem, som i deres arbejde har med mennesker – og konflikter – at gøre: undervisere, ledere, læger, sundhedspersonale, socialrådgivere, sagsbehandlere, præster, pædagoger og mange andre. Den røde tråd i bogen er den klassiske ikke-volds tradition samt nyere freds- og konfliktforskning.
I denne nye udgave er der et afsnit om Breivik og terrorsagen fra Norge.
Konflikt og kontakt er en både pluralistisk og pragmatisk bog, der tillige henter inspiration fra retorik, kommunikation, psykologi, sociologi og filosofi.
Bogen arbejder med spørgsmål som:
* Hvordan optrappes en konflikt?
* Hvordan afspændes en konflikt?
* Hvordan tackler man interkulturelle konflikter?
* Hvordan kan man skabe et arbejdsmiljø, der kan rumme og bruge konflikter?

1. udgave 2006