Underviser og mægler
bro@konfliktloesning.dk
Præsentation
Birgitte er en erfaren konfliktmægler, leder, facilitator og underviser. Hun har erfaring med konfliktrådgivning og -mægling i private, frivillige og arbejdssammenhænge.
Uddannelse
PhD i Kommunikation fra Roskilde Universitet. Efteruddannelser i Ledelse og Coaching hos DISPUK, Konfliktrådgivning, Mægling og Gruppemægling hos CfK, Grundlagsuddannelse hos Bodynamic. Desuden faciliterings- og vejledningskurser og kurser i procesledelse, Forumteater og Deep Democracy.
Erfaring
Birgitte har arbejdet med konflikter og samarbejdsvanskeligheder privat, i frivillige organisationer og på arbejdspladser igennem mange år.
Hun er mægler i familie-, par- og nabokonflikter, herunder konflikter mellem parter med forskellig kulturel baggrund.
Som initiativtager til opbygning af en friskole og frivillig i forskellige foreninger har Birgitte stor erfaring med konflikter blandt mennesker, hvis arbejde er båret af stærke værdier og engagement. Her har hun både været konfliktmægler og selv stået i konflikter, som var vanskelige at håndtere konstruktivt.
Endelig har Birgitte erfaring med konflikter på arbejdspladser både blandt enkeltpersoner og i grupper. Hun har særligt erfaring inden for universitets- og sundhedsområdet, samt i pædagogiske institutioner. Her har hun også stor erfaring i at undervise på måder, som involverer deltagerne direkte, da dét, man har erfaret på egen krop, huskes bedre end dét, man har hørt.
Birgitte arbejder ved siden af Center for Konfliktløsning som leder af Master i Professionel Kommunikation på RUC. Her underviser og faciliterer hun processer, hvor studerende arbejder såvel teoretisk som praktisk med deres egen kommunikation i den organisation, hvor de arbejder. Desuden forsker hun i dialogisk kommunikation, samskabelse og konflikthåndtering i organisationer.
Citat
”Konflikter er uoverensstemmelser, der indebærer spændinger i og mellem mennesker”. Det vigtige her er, at det godt kun kan være en person, som oplever, at der er noget svært i relationen. Her gælder det om at sige ja til at tale om dét, der trykker, for ”er du ikke en del af løsningen, så er du en del af problemet”.