Den skabende og ødelæggende konflikt

At konflikter i sig selv hverken er ‘gode’ eller ‘onde’, fremgår også af Galtungs klassiske konflikttrekant [1], hvor han viser, hvordan konflikter både kan være skabende og ødelæggende: C = contradiction, modsætning, Parterne vil ikke det samme, deres mål står i vejen for hinanden. Eller de har samme mål, men den ene part står i…

Læs mere

Konflikt og kontakt

Konflikt og kontakt – om at forstå og håndtere konflikter er Center for Konfliktløsnings grundbog Forfattere: Else Hammerich og Kirsten Frydensberg – under medvirken af Marianne Munis, Bo Ørsnes, Mette Juel Madsen, Bjørn Nygaard, Susanne Branner Jespersen og den aktuelle undervisergruppe i CfK i 2021. Konflikt og kontakt kom i 2021 i en ny udgave,…

Læs mere

Definition og konfliktsyn

Konflikter er uoverensstemmelser, der indebærer spændinger i og mellem mennesker. De drejer sig om en sag og påvirker en relation.

Læs mere

Reaktioner på konflikt

Tre basale reaktioner Hvordan reagerer man, når man udsættes for bebrejdelser, trusler, hån, grov sarkasme, mistænkeliggørelse, ufølsom magtanvendelse, eller når man bliver ignoreret, udelukket, afvist, skubbet væk? Ligesom konflikter er forskellige, reagerer vi mennesker også meget forskelligt på dem, alt efter temperament, tidligere erfaringer og de sammenhænge, de opstår i – på arbejdspladsen, i familien,…

Læs mere

Ikkevoldens tankesæt

Alle mennesker har en ukrænkelig værdi og et potentiale for det gode. Der er et menneske bag fjendens maske. Som art kan mennesket imidlertid optræde mere nederdrægtigt end noget andet dyr over for sine artsfæller, og vi handler tit hensynsløst og egoistisk, i stort og småt. En grundantagelse i vores konfliktarbejde er imidlertid, at det…

Læs mere

Værdier og antagelser i ikkevoldeligt konflikt­arbejde

Ikkevoldeligt konfliktarbejde handler om at kæmpe for det, man værdsætter, uden at skade den anden. Man prøver at møde sin modpart i en direkte og ærlig kontakt Man bruger konfliktens iboende energi til at finde nye, opfindsomme måder til at løse problemet, så sagen afklares, og det indbyrdes forhold mellem parterne forbedres. Det handler således…

Læs mere