Etik og værdier i vores tilbud
Center for Konfliktløsning bygger i sit arbejde på ideen om, at fredelig konfliktløsning er en konkret kompetence, der kan læres af alle, børn som voksne. En kompetence, der er en naturlig del af en demokratisk kultur.
Vores arbejde bygger på dialog, som er en samtale, der har til hensigt at undersøge og udforske snarere end at forsvare et synspunkt. Gennem dialogen får vi mulighed for at sætte os i hinandens sted, og her igennem kan vi finde frem til helhedens interesse. Det gælder på det personlige så vel som på det samfundsmæssige plan.
Etik, fortrolighed og åbenhed
Konfliktløsning lærer man bedst, når man inddrager sine egne erfaringer og bruger sig selv. Derfor er det vigtigt, at der er trygge rammer, og derfor træffes der på hvert forløb aftaler om den indbyrdes etik, f.eks. om fortrolighed. Ingen presses til at gå ud over sine grænser, og deltagerne er bevidste om alt, hvad der foregår, fordi alt lægges åbent frem. Vi opmuntrer deltagerne til bevidst og kritisk stillingtagen til undervisningen, og vi tager deres forslag alvorligt.
100% fokus
Når vi laver kurser for virksomheder, institutioner eller andre, er der tale om skræddersyede forløb, som tilrettelægges i samspil med rekvirenten.
Research og design
I samarbejde med rekvirenten afdækker vi ønsker og behov, så forløbets form og indhold stemmer overens med arbejdspladsens eller gruppens mål. Forløbet skræddersyes til den enkelte gruppe.
Opmærksomhed på deltagerne
Under forløbet arbejder vi med særlige teorier, begreber og redskaber, som hører konfliktløsning til. Samtidig tilpasser vi stoffet til den enkelte gruppe og dens proces. I forløbet tager vi deltagerne med på råd i alle faser.
Fremadrettethed
Alle forløb evalueres, og deltagerne lægger planer for, hvordan de vil bruge de nye redskaber i den fremtidige hverdag. Vi tilbyder at lave en opfølgning efter en periode, så deltagerne kan få vejledning og træning i forhold til deres nye erfaringer.