Skræddersyede konflikthåndteringsprocesser

Hvis du eller din arbejdsplads er ramt af konflikter, analyserer vi sammen med dig/jer behovet for indsatser ud fra jeres situation og konfliktens beskaffenhed. Derefter planlægger vi en unik løsning, der kan være alt fra mægling mellem to parter til en længere proces, hvor der bringes en række værktøjer i spil så som konfliktanalyse, mægling, samværsregler og samarbejdskultur, undervisning af udvalgte medarbejdere og ledere, ledelsessparring med meget mere. Nedenfor er der til inspiration givet en række eksempler på typer af ydelser. Mange af ydelserne kan sættes sammen til et samlet forløb.

Gruppeprocesser

I organisationer opstår der ofte særlige måder at forholde sig til forskelle, uenigheder og konflikter på. Vi arbejder med at styrke grupper og organisationerne konfliktkulturer, så de bevæger sig fra at være konfliktsky eller stærkt konfronterende til at være mere åbne og dialogiske.

Konfliktanalyse

Nogle konflikter er så komplekse og involverer så mange mennesker, at man ikke via for eksempel et kort møde kan identificere de rette løsninger. I disse tilfælde anbefaler vi, at der foretages en konfliktanalyse, hvor konfliktens dimensioner, udvikling, dens parter, deres interesser og standpunkter analyseres. Det gøres via interview, observationer og workshops sammenstillet med vores konfliktfaglige teorier og modeller.

Workshop om konflikter som afsæt for organisationsudvikling

Denne workshop arbejder med at gøre konflikter og uoverensstemmelser, der ellers enten ikke er italesat eller er slørede, tydeligere for at udnytte det kreative potentiale, som ligger i modsætninger og uoverensstemmelser. Ud af disse faciliterede konfliktsamtaler springer løsninger, der er større og bedre end de løsninger, som udelukkende bygger på den ene eller den anden parts måde at forstå organisationen og udfordringerne på. Man kommer ud over en situation, hvor den ene part opfatter sig som taber, men også ud over et halvskidt kompromis. I stedet skabes innovative win-win løsninger, og deltagerne får øje på konfliktens potentiale for læring, forandring og vækst. Metoder fra Deep Democracy-traditionen kan blive anvendt.

Mægling i særligt vanskelige konflikter

Hvis I oplever, at konflikter går i hårdknude på arbejdspladsen, og I enten ikke har den fornødne konfliktekspertise internt i organisationen eller interne mæglere ikke ses som neutrale, så er der mulighed for at hyre vores erfarne konfliktmæglere, der kan arbejde med mægling både i forhold til få parter og mellem medarbejdere i grupper, teams og hele organisationen. Vores konfliktmæglere kan arbejde med enkeltmæglinger, men også som ”hus-mæglere” eller efter behov på en klippekortsordning.

Supervision af konfliktvejledere, mæglere og ledere

Interne konfliktvejledere og konfliktmæglere står ind i mellem i vanskelige konflikter, hvor de oplever at komme til kort, mangler inspiration til at håndtere en konkret konflikt osv. Derfor tilbydes supervision i konfliktvejledning og i mægling enten af enkeltpersoner efter behov eller af grupper på fastlagte dage over en periode på for eksempel seks måneder.

Kursus i konflikthåndtering og ledelse

Ledelsen har i dag en væsentlig rolle i forhold til at kunne indgå i håndteringen af de personlige og værdibaserede konflikter, der er en del af arbejdspladsernes udfordringer i de stadige forandringer, som præger arbejdsmarkedet. På dette kursus arbejdes der med at agere konstruktivt i konflikter og varetage det ledelsesmæssige ansvar for udvikling af en konflikthåndterende kultur på arbejdspladsen. Dialog mellem ledelse og medarbejdere kræver kompetencer i at håndtere vanskelige personlige samtaler med nærvær, klarhed og empati. Deltagerne får mulighed for indsigt i egne og medarbejdernes reaktioner i forbindelse med blandt andet sygefravær, stress, forskellige livssituationer og konflikter mellem flere parter.

Etablering af et konfliktberedskab

Organisationer, som vil arbejde i dybden med forebyggelse og håndtering af konflikter både internt og i forhold til borgere, har gavn af at arbejde med deres konflikthåndteringskultur og etablere et beredskab. Det indebærer blandt andet kompetenceudvikling af medarbejdere og ledelse i bredden (fælles konfliktforståelse og redskaber) og i dybden (konfliktvejledning), etablering af en konflikthåndteringspolitik, adfærdskodeks og supervision af medarbejdere mens kompetencen etableres, samt supervision af konfliktvejledere og ledere. Du kan læse mere her.

Interkulturel konflikthåndtering

Der opstår nemmere konflikter på tværs af kulturer end internt i en kultur blandt andet på grund af misforståelser, forskellige adfærdsmønstre og forskellige værdier. Vi arbejder med at styrke samarbejde og håndtere konflikter på tværs af kulturer gennem træning af medarbejdere og lederes interkulturelle kompetencer og ved at arbejde med gruppeprocesser, hvor styrkerne i forskellige kulturer bruges og eventuelt fusioneres.

Træning og undervisning

Vi udbyder en lang række af kurser og uddannelser, der kan kombineres med det ovenstående. Læs mere om de skræddersyede kurser her og vores åbne kurser og uddannelser her.