
”Konflikter er om noget den perfekte anledning til at lære noget nyt – om dig selv og andre”
Allan Schurmann
as@konfliktloesning.dk
Præsentation
Jeg er en del af den ’jyske afdeling’, bosiddende i Vejle og en del af ledelsesteamet i Center for Konfliktløsning. Min samlede sum af personlig og konfliktfaglig erfaring på egen krop spænder over uvurderlige oplevelser fra familie, folkeskole, til ’forreste række’ i politiet og siden 2014 inden for organisations-, samarbejds- og lederudvikling på alle niveauer. Jeg har læst og hørt, men må ikke mindst til stadighed ydmygt erfare, at konstruktivt arbejde med konflikter kræver vilje og mod, hvis man skal muliggøre de samtaler, der er væsentlige for reparation af samarbejdet. Banalt? I virkeligheden langt fra! Min drivkraft er at inspirere og hjælpe mennesker fra det der synes umuligt til noget fremtidigt muligt – helt konkret.
Erfaring og tilgang
Jeg har siden 2003 arbejdet i og med offentlige, private og frivillige organisationer og har erfaring med styrker og udfordringer i forskellige organiseringsformer når samarbejdet bøvler. Fra det ’synlige’ hierarki til ’flade’ organisationer med selvledende fagspecialister og teams med uformel ledelse. Jeg er derfor særligt optaget af løsninger, der tager vare på både det relationelle og det strukturelle.
Som intern og ekstern organisationshjælper har jeg erfaringer med korte og lange skræddersyede udviklingsforløb. Alle organisationer har en egen logik og et ’indre liv’ med konkurrerende fortællinger, der har betydning for hvordan opgaven gribes an for at få den effekt der ønskes. Uanset om det er akut mægling eller forebyggelse og styrkelse af organisationens kapacitet til at gribe konflikten tidligt og konstruktivt.
Eksempler på opgaver:
• En organisation med påbud af Arbejdstilsynet – hvor vi arbejdede med mægling, ledersparring og undervisning.
• Nyt lederteam ønskede at styrke samarbejdet – og blive mere trygge og effektive.
• Studievejledergruppe på videregående uddannelse fik skræddersyet kompetenceløft til at hjælpe ’konfliktramte’ studiegrupper og undervise i faget konflikthåndtering.
• Byggeledere i boligselskab vil styrke samarbejde med beboere i boligbestyrelserne.
• Konfliktmægling mellem leder og medarbejdere – genopretning af samarbejdet.
• Brand- og redningsfolk ønskede at forebygge eskalering på uheldssteder.
Uddannelse
Uddannet politibetjent i 1999. I 2013 Master med specialisering i Ledelses- og Organisationspsykologi fra AAU. Udpluk af kurser og uddannelser; neuroaffektiv supervisoruddannelse og efteruddannelse, systemisk leder og konsulentuddannelse, coaching, 4Mat Mastering Training Design, Deep Democracy, kropsbehandler fra ManuVision og grunduddannelser i konfliktvejledning og konfliktmægling.