Gå altid tilbage til en fuser
Ikke nytårsaften, men i dialogens svære kunst er det nødvendigt.
For dialogen er ikke nem og ligetil med det samme. I hvert fald ikke når baggrunden er konflikt og svære situationer.
Berlingske Tidende har bragt denne artikel om, hvad du kan gøre når der er konflikt mellem forældre og skolen. Faglig leder Mette Juel Madsen siger bl.a., at det er afgørende at insistere på samtalen – også at blive ved med at prøve, selv når man ikke synes man kommer igennem de første par gange.
For når dialogen først er opgivet, har situationen det med at forværre sig – både for børnene, forældre og lærerne.
Så gå altid tilbage til en fuser, og forsøg med dialogen igen. Og husk på at dialog er ikke bare at ”acceptere det, den anden siger og slå ørerne ud”. Dialog er en svær disciplin, hvor det handler om at være tydelig, i hvad man oplever og har brug for, og samtidig forsøge at blive klogere på den andens perspektiv.
”Du kan godt holde fast i at sige; der er et problem her, som vi forældre og I lærere er nødt til at gøre noget ved”.
Hele artiklen er kun for abonnenter, men hvis du har adgang kan den læses her
