Fast leverandør
Center for Konfliktløsning har siden maj 2018 haft en løbende aftale - en såkaldt periodekøbsaftale - med Aalborg Universitet om at levere konflikthåndteringsydelser efter behov.
Vi er blevet bedt om at levere tre forskellige ydelser. For det første at undervise forskellige medarbejder- og ledergrupper i konflikthåndtering, for det andet at mægle mellem medarbejdere og ledere på en række institutter, og for det tredje om at give konfliktfaglig vejledning, rådgivning og sparring til ledere og HR ofte pr telefon.
Undervisning
Den interaktive og øvelsesbaserede undervisning sigter bl.a. på at deltagerne oplever, det bliver nemmere for dem at være i samtaler, hvor andre taler hårdt og aggressivt, og at de bliver bedre til at håndtere konflikter i stedet for at blive ”taget” af den. De har konkret arbejdet med at øge deres konfliktforståelse og forståelsen af egne og andre reaktioner i konflikter, og med at kunne kommunikere således at konflikter nedtrappes.
Mægling
Mæglingerne har fundet sted både i Aalborg og København, og de har typisk indeholdt individuelle forberedende samtaler og én til tre mæglingssessioner á to til tre timer. Deltagerne er i reglen lykkes med at nå frem til en større forståelse af hinanden og til at lave aftaler, der styrker sandsynligheden for at undgå fremtidige konflikter.
”Jeg er glad for, at du følger op på mæglingen, og vil starte med at sige, at jeg synes, at du håndterede mæglingen rigtig godt. Jeg kan også fortælle, at det lader til, at relationen til min kollega er i bedring. Jeg er rigtig glad for, at vi mødtes til mægling og fik hjælp fra dig, for det har længe været meget belastende at være i samme rum, og jeg har håb om og tro på, at mødet og mæglingen vil hjælpe os fremefter.” (forsker på AAU)