En mægling er et møde mellem to eller flere personer i konflikt og en udefra kommende person, mægleren, som sikrer, at der bliver talt både om det, man er uenige om, og de følger, det har haft for den enkelte.
Forløbet af en mæglingsproces afhænger i nogen grad af konflikten, parterne og mægleren. Men i Center for Konfliktløsning arbejder vi efter en struktur, der leder mæglingen gennem forskellige faser. En typisk mægling vil i grove træk forløbe på denne måde:
Åbning
Mægleren sikrer sig, at parterne ved, hvad der skal ske, og at de har et fælles ønske om at forsøge at løse konflikten. Der aftales spilleregler for processen, for eksempel at det, der sker i rummet, er fortroligt, og at man lytter til hinanden uden at afbryde.
Parternes redegørelse
Parterne fortæller hver især deres oplevelse af konflikten. Mægleren hjælper med at få historierne udfoldet, så både fakta, følelser, holdninger og behov står klart.
Fælles forståelse af konflikten
Når parterne har fået fortalt alt, hvad de synes er vigtigt i forhold til konflikten, sammenfatter mægleren det og afgrænser problemet – hvad er parterne enige i, og hvad er de uenige i? Dette munder ud i nogle temaer til videre undersøgelse. Nogle temaer vil være til forhandling, nogle vil være til fortsat dialog.
Brainstorm
Når dette er gjort, kommer parterne med løsningsforslag – så mange, de overhovedet kan komme i tanke om. Realistiske såvel som urealistiske – det handler om kreativ idéudvikling. Mægler tematiserer forslagene.
Parterne forhandler om løsninger
Hvilke løsninger er gode, realistiske og holdbare? Mægleren tjekker, at løsningsforslagene tilgodeser parternes interesser og behov.
Aftaleformulering
Mæglingsmødet slutter med en klar – ofte skriftlig – konkret aftale. Parterne laver eventuelt en aftale om at mødes igen og tjekke, at det holder.
Processen kan vare et par timer eller forløbe over flere gange. I større grupper strækker processen sig ofte over en til to dage.