Center for Konfliktløsning

  • Center
    for Konfliktløsning
    • Om os
    • Kontakt
    • Arrangementer
    • Job hos os
    • Presse
  • Virksomheden
    – vi tilbyder
    • Uddannelser og kurser
    • Skrædder­syede forløb og konsulentydelser
    • Mægling
    • Trusler og vold
    • Konflikt­beredskab
    • Individuel konfliktfaglig sparring
  • Foreningen
    – vær med
    • Medlemskab
    • Foreningen
    • Konfliktrådgiverne
    • CfK-Ung
    • LIVIAfonden
  • Viden
    – om konflikter
    • Som vi ser konflikter
    • At møde og kommunikere om konflikter
    • Konflikt­mægling
    • Gen­oprettende retfærdighed
    • Internationalt
    • Interkulturel konflikt­løsning
    • Konflikter på arbejds­pladsen
    • Børn og unge
    • Social- og sundheds­området
    • Videoer
    • Podcast
    • Litteratur­henvisninger
    • Links
  • Eng
    lish
> Ydelser > Den konfliktløsende organisation

Den konfliktløsende organisation

  • Ydelser
    • Uddannelser og kurser
    • Skrædder­syede tilbud
    • Mægling
    • Trusler og vold
    • Konflikt­beredskab
    • Individuel konfliktfaglig sparring
    • Sparring til konfliktmæglere
    • Etik og værdier

Etablering af et konfliktberedskab på arbejdspladsen gør det muligt hurtig og effektiv at handle, når konflikter rammer trivsel, sygefravær og arbejdsglæde

Center for Konfliktløsning hjælper private og offentlige virksomheder og organisationer med at etablere et beredskab, så de bedre kan forebygge konflikter og håndtere dem på en måde, der skaber udvikling og forandring i stedet for at præge det psykiske arbejdsmiljø negativt. Beredskabet virker både internt i organisationen og i forhold til borgere og kunder.

Med et beredskab får man mere end ny viden. Man får styrket hele sin organisation. Ved hjælp af konfliktberedskabet minimerer man således risikoen for at konflikterne vokser sig så store, at de lammer samarbejde, effektivitet og organisationsudvikling, og man minimerer risikoen for at konflikter med borgere, kunder og samarbejdspartnere får konsekvenser som vold, klager, sygefravær og brudte relationer.

Et konfliktberedskab bliver altid skræddersyet til den enkelte organisation, men her følger en række elementer, som ofte indgår i et konfliktberedskab:

  1. Identifikation af konfliktudfordringerne på arbejdspladsen sammen med en af vores konfliktkyndige konsulenter – for eksempel gennem samtaler med ledelse og grupper af medarbejdere. Her udfoldes udfordringer, muligheder, parternes antagelser om hinanden m.m. Organisationen bliver klogere på sine udfordringer og de handlinger, der skal til for at kunne håndtere dem. På den baggrund designes i fællesskab en indsats.
  1. Etablering af en bred konflikthåndteringskompetence med fælles sprog, redskaber og forståelse af konflikter blandt medarbejdere og ledelse ved hjælp af for eksempel to dages praktisk undervisning og opfølgende øvning og fælles samtaler om fremskridt og barriere.
  1. Etablering af specifik konflikthåndteringskompetence hos en mindre gruppe medarbejdere, således at de kan fungere som konfliktvejledere for deres kolleger. Konfliktvejlederens opgave er at hjælpe kolleger med at få en dybere forståelse af de konflikter, de deltager i inklusiv egen andel i konflikten, og at hjælpe kollegaen med at få konstruktive løsningsidéer, så konflikten hverken forsøges gemmes væk eller “eksploderer”.
  1. Etablering af en konfliktkodeks på arbejdspladsen, der for eksempel omhandler, hvordan man giver hinanden kritik og feedback, får talt om vanskelige forhold og hvordan man forventes at håndtere konflikter og uoverensstemmelser. For at en sådan politik får gennemslagskraft, skal den formuleres sammen med et bredt udsnit af medarbejderne. Læs mere her og her.
  1. I forhold til borgere og kunder udvikles der retningslinjer for god kommunikation, en sikkerheds- og voldshåndteringspolitik m.m. hvor det er påkrævet.
  1. Udvikling af arbejdsgange hvor medarbejdere deler erfaringer med at håndtere interne og eksterne konflikter, hvor det gøres legitimt både at fortælle om, når det er lykkedes godt, og når det ikke lykkes så godt. Det kan eventuelt kombineres med supervision af medarbejdere og konfliktvejledere.
  1. Sparring med ledere, konfliktvejledere m.fl. om deres rolle i konflikthåndteringen, og hvordan de kan understøtte medarbejdernes konflikthåndteringsarbejde.

 

    Del ...

    • Share
    • Print
    • Email
    • Facebook
    • Twitter
    • LinkedIn

    Center for Konfliktløsning

    Suomisvej 4, 1927 Frederiksberg

    Gl. Almindvej 33, 8800 Viborg

    CVR: 1820 0988
    Merkur Andelskasse: 84014250686
    MobilePay: 85791

    Email: center@konfliktloesning.dk
    Telefon: +45 3520 0550

    • Facebook
    • Twitter

    Sitemap   |   Privatlivspolitik   |   Login

    Copyright © 2023 · Executive Pro Theme til Genesis Framework · WordPress · Log ind

    Dette website benytter cookies til at forbedre brugeroplevelsen. Vi formoder, at du er med på det. Acceptér Læs om privatlivspolitikken
    Privatlivs- & cookie-politik

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Altid aktiveret
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    GEM & ACCEPTÈR
     

    Loading Comments...