Bedre samarbejde og arbejdsmiljø
Vi hjælper organisationer med udviklingsforløb, som styrker samarbejdet, arbejdsmiljøet og udvikling af en konstruktiv konflikthåndteringskultur.
I en konstruktiv konflikthåndteringskultur er der plads til uenigheder og konflikter. De er et vilkår, og et tegn på at der er noget vigtigt på spil.
Det afgørende er, at folk føler sig tilstrækkeligt trygge til at gå ind i og håndtere faglige og personlige perspektivforskelle, tvivl og uenigheder. På den måde skabes der bedre grundlag for en god og bæredygtig opgaveløsning.
Udvikling af en konflikthåndterende kultur
I et sådant forløb styrkes den individuelle og fælles professionelle konflikthåndtering i det faglige arbejde.
Vi har lavet forløb, hvor der blev udviklet:
- Et fælles sprog og en løbende og kvalificeret refleksion, opmærksomhed og åbenhed omkring konflikter på arbejdspladsen.
- En fælles konfliktfaglig viden, forståelse og redskabskasse.
- En integration af den nye viden og de nye redskaber med den eksisterende viden og erfaring - og på baggrund heraf udvikling af en ny fælles praksis og kultur omkring konflikthåndtering.
- Konkrete aftaler omkring konflikthåndtering kollegialt og organisatorisk såvel som i arbejdet med organisationens målgruppe, dvs. kunder, borgere, børn og unge, samarbejdspartnere osv. Vi kalder dette et konfliktkodeks.
Hvordan kommer man i gang?
Hvordan konflikthåndteringskulturen styrkes afhænger af den enkelte organisations behov og kontekst.
Det følgende er eksempler på aktiviteter vi igangsætter:
- Undervisning i konflikthåndtering bredt til en større gruppe medarbejdere og dybt til dem, der fremover skal drive udviklingen henimod den konflikthåndterende kultur
- Mægling i eksisterende konflikter
- Udarbejdelse af et konflikthåndteringskodeks
- Ledersparring bl.a. om lederens rolle i konflikthåndtering
- Konfliktvejledning af parter i konflikt (én til én)
- Sparring med organisationens egne konfliktmæglere og konflikthåndteringshjælpere fx AMR, TR og HR
- Hjælp til organisationens HR-funktion til at bevæge sig fra advarsler, adskillelser og lignende til at arbejde primært ud fra dialogens paradigme og med brobygning.
Læs mere om, hvordan vi arbejder med Konfliktberedskab på arbejdspladsen eller se yderligere eksempler på skræddersyede kurser og forløb
Kontakt os
Ring på 35 20 05 55 og få
en uforpligtende snak med os