Grundlæggende principper for mægling
I Center for Konfliktløsning baserer vi mægling på disse grundlæggende principper:
Konflikten er en udviklingsmulighed
En konflikt er udtryk for, at man vil noget forskelligt. At ens interesser og behov umiddelbart går i forskellig retning og kommer i vejen for hinanden. Hvis man tør gennemleve og håndtere konflikten, kan den vise sig at føre til udvikling og åbne for nye muligheder.
Frivillig konfliktløsningsmetode
Mægleren vil sikre sig, at parterne er frivilligt til stede, og at de gerne vil forsøge at finde en løsning. Parterne kan på et hvilket som helst tidspunkt afbryde mæglingen.
Parterne er eksperter på deres eget liv
Ingen er eksperter i andres liv, og en konflikt kan aldrig beskrives uafhængigt af den, der beskriver den. Mægleren er meget aktiv med at finde mulige veje i mæglingsprocessen og med at foreslå og fastholde rammerne. Men mægleren vil aldrig overtage ansvaret for løsningen af konflikten eller selv foreslå løsninger.
Konflikten er parternes ejendom
Konflikten og dens løsning er parternes. Det er parterne selv, der personligt deltager i mæglingen og forhandler direkte med hinanden. De bestemmer suverænt, hvordan de vil løse deres uoverensstemmelser.
Upartiskhed
Mægleren tager ikke parti for nogen af parterne og afholder sig fra at give sine personlige meninger og holdninger til kende. Mægleren tager ikke stilling til, hvad der er rigtigt og forkert, men fungerer som proceshjælper og er med til at skabe et fundament for parternes samtale.
Fortrolighed
Mægleren har tavshedspligt. Dette aftales som en ’spilleregel’ ved mæglingens begyndelse. Det er vigtigt, at parterne oplever frihed til at udtrykke sig åbent og ærligt uden at bekymre sig om, at informationer fortælles videre.
