Her finder du til inspiration eksempler på typer af skræddersyede kurser, vi har afholdt. Underviserne udvikler og løser opgaven i tæt samarbejde med jer. De har stor erfaring med at anvende de værktøjer, processer mm., de underviser i.

Undervisningen vil altid indeholde praktiske øvelser og dialog om de elementer af konfliktløsningen, som I har særlig behov for at arbejde med. Opgaverne løses med det sigte, at skabe varig forandring og at styrke den enkeltes og jeres fælles evne til konstruktiv og kreativ konflikthåndtering.

Vi holder typisk kurset hos jer eller i kursuslokaler, som I stiller til rådighed, men vi kan også være behjælpelige med at finde et lokale i La Oficina, hvor vi selv holder til.

Kursus i samarbejde og håndtering af konflikter på arbejdspladsen

Kurset giver en indføring i konflikthåndtering på arbejdspladsen. Deltagerne får med udgangspunkt i egne cases bl.a. indsigt i, hvordan konflikter eskaleres og deeskaleres, i forskellige måder at håndtere konflikter på, og de får en introduktion til ikkevoldelig kommunikation som middel til håndtering af egne konflikter. Undervisningen er stærkt øvelsesbaseret.

Kursus i håndtering af konflikter og vold på arbejdspladsen

Kurset er centreret om at forstå konflikter og baggrunde for vold og magtanvendelse, at møde konflikter, vold og trusler om vold, at håndtere konflikter og vide hvad vi gør før, under og efter en voldsepisode, at være med til at skabe et konflikthåndterende miljø. Arbejdsformen på kurset veksler mellem korte og konkrete oplæg samt praktiske øvelser, der tager udgangspunkt i dagligdags situationer.

Kursus i konflikthåndtering og ledelse

Ledelsen har i dag en væsentlig rolle i forhold til at kunne indgå i håndteringen af de personlige og værdibaserede konflikter, der er en del af arbejdspladsernes udfordringer i de stadige forandringer, som præger arbejdsmarkedet. På dette kursus arbejdes der med at agere konstruktivt i konflikter og varetage det ledelsesmæssige ansvar for udvikling af en konflikthåndterende kultur på arbejdspladsen. Dialog mellem ledelse og medarbejdere kræver kompetencer i at håndtere vanskelige personlige samtaler med nærvær, klarhed og empati. Deltagerne får mulighed for indsigt i egne og medarbejdernes reaktioner i forbindelse med bl.a. sygefravær, stress, forskellige livssituationer og konflikter mellem flere parter.

Uddannelse af konfliktvejledere

Konfliktvejlederen er en person, kolleger kommer til, når de møder konflikter, de ikke selv kan håndtere tilfredsstillende. Kolleger vejledes til bedre at forstå konflikten og finde mulige løsninger. Vejledere uddannes i mindre grupper og i dybden i ikkevoldelig kommunikation, aktiv lytning mm. på baggrund af egne eksempler fra arbejdspladsen. Kurset kan også bruges af ledere og tillidsrepræsentanter i deres konfliktarbejde.

Uddannelse af konfliktmæglere

Uddannelsesforløb til personale, der ønsker at anvende en mæglende tilgang i personalekonflikter. De bliver klædt på til at medvirke som tredjepart i personalekonflikter, så de ikke udvikler sig til større sager.