Definition og konfliktsyn
Begrebet konflikt bliver defineret på talrige måder i litteraturen, og i enhver definition er et konfliktsyn indlejret. Således også i den enkle version, som Center for Konfliktløsning (CfK) har valgt:
Konflikter er uoverensstemmelser, der indebærer spændinger i og mellem mennesker.
Bag disse få ord ligger nogle tanker, som tilsammen udgør vores konfliktsyn:
Uoverensstemmelser henviser til indholdet af den sag, vi slås om: Hvad handler det om? Hvad er det, der står på spil?
Spændinger henviser til relationen mellem de uenige: Hvordan vi slås, og hvad det gør ved forbindelsen mellem os, og i en konflikt kan relationen blive både forvirrende og ubehagelig.
I enhver konflikt ser vi disse to elementer: sag og relation, og en løsning er kun mulig, hvis parterne gør noget ved begge.
Hvis det eneste, der bliver ændret i en konflikthåndtering, er følelserne mellem parterne – de kan f.eks. blive mere venlige, men uden at det konkrete problem er afklaret – så vil dette problem snart dukke op igen og feje de venlige følelser væk.
Og omvendt: Hvis parterne bliver enige om en teknisk løsning på uenigheden, uden at de er kommet ud over deres mistro eller fjendskab, ja, så er løsningen næppe holdbar, og der vil sikkert dukke nye problemer op inden længe.
Der må ske en afklaring af stridspunktet, sagens kerne, som begge parter kan godtage, og forholdet mellem dem må afspændes og blive mere klart og ærligt – måske oven i købet venligere. Først da er løsningen bæredygtig, også et stykke ud i fremtiden.
Spændinger er ikke altid ubehagelige; de kan også være spændende og give energi til at løse et problem på en original måde. Det er kun, når de spændinger, der opstår i forbindelse med en uenighed, bliver ubehagelige, at vi vil kalde den en konflikt.
Udtrykket i og mellem mennesker angiver, at den ubehagelige anspændthed ikke nødvendigvis mærkes af begge parter. Vi ser ofte, at det kun er den ene part, der oplever, at der er en konflikt. Den type konflikter kan have samme omfang og skadevirkning, som når begge parter er klar over, at der er et problem.
Så i konfliktarbejde er det vigtigt at fastholde, at selv hvis kun én af parterne plages af konflikten, eksisterer den og må tages alvorligt.
En pointe
Det er ikke vores mål at forebygge eller hindre konflikter. Det, der skal forebygges, er ikke konflikter, men de misforhold, der skaber dem og deres skadevirkninger – den fastlåsthed og den vold, de kan medføre.
Konfliktarbejde er altså ikke at undgå eller forebygge konflikter – men der er så meget andet, man kan gøre ved dem: møde, arbejde med, behandle, konfrontere, påtage sig, tage ansvar for, forløse, opløse, forudse, afgifte, lære af, gennemleve, tydeliggøre, åbne, udrede, afspænde, få gavn af, gribe, bruge, rumme.
Teksten er fra Konflikt og kontakt af Else Hammerich og Kirsten Frydensberg, Hovedland, 2012 (3. udgave)
Konflikters farer og mulighed
Definition og konfliktsyn
Den skabende og ødelæggende konflikt
Værdier og antagelser i ikkevoldeligt konfliktarbejde
Ikkevoldens tankesæt
